Da li vidite sve one jezike gore? Mi prevodimo članke Globalnih Glasova da bi svetski građanski mediji bili dostupni svima.

Kineska ‘lagana moć’ se širi Afrikom uz pomoć CCTV

Kineski medij pod kontrolom države, Kineska Glavna Televizija (CCTV), pokrenula je svoju regionalnu kancelariju u Africi, u Nairobiju, Kenija 11. januara 2012. godine.

Dok je njihovo prisustvo unelo raznolikost u medijski krajolik Afrike, oni koji posmatraju medije i predstavnici stranih medija – kao što su CNN i the New York Times – veoma su skeptični kada je u pitanju njihova novinarska nezavisnost zbog bliskih veza koje ova medijska organizacije ima s vladom.

Pozadina CCTV Afrika

Prema njihovoj službenoj Internet stranici, CTV Afrika kreira dnevni jednosatni informativni program, svake nedelje emisije u kojima se razgovara o raznim temama, nedeljni serijal dokumentarnih programa. Ovaj kanal je nedavno napravio poseban dokumentarac koji predstavlja Keniju. CCTV Afrika ima oko 100 zaposlenika, od kojih su mnogi Kenijci.

Slika promotivnog materijala CCTV Afrika s YouTubea.

Slika promotivnog materijala CCTV Afrika s YouTubea.

Novi učesnik je “napao brojne lokalne televizijske stanice tražeći istaknute spikere i drugo osoblje”, kako navodi eXpression Today (Izražavanje danas), časopis koji objavljuje Institut za medije, nevladina organizacija koja kontroliše rad medija u Keniji.

Pošto je odluka da se postavi CCTV u Nairobiju doneta 2006. na Forumu o Kinesko-Afrićkoj Saradnji (FOCAC), NVO koja nadgleda rad razmišlja ovako:

Detalji o tome kako je Kineska TV (tj. CCTV) mreža uspela da dođe ostaje ‘velika tajna’ zbog stroge prirode kojom Kina sklapa ugovore s partnerima. Izvori iz Ministarstva Spoljnih Poslova u Keniji i Ministarstva Informisanja kažu da je dolazak CCTV-a u Keniji dogovoren tokom samita Afrika-Kina 2006 godine (tj., FOCAC), kada je predsednik Mwai Kibaki vodio kenijsku delegaciju u Peking da se pridruže više od 40 drugih afričkih šefova država i vlada u postavljanju nove platforme za saradnju između Kine i Afrike. Pored dogovora o razvoju infrastrukture, druga područja saradnje su uključila stvaranje kapaciteta u medijima i ICT-ju (informacijsko-komunikacijska tehnologija).

CCTV i lagana moć Kine u Africi

Prisustvo kineskih medija u Africi moglo se zabeležiti već 1950., kada je novinarska ogranizacija Xinhua i Kineski međunarodni radio (CRI) započeo s emitovanjem. Tada je cilj ovih ispostava bio širenje propagande i podržavanje afričkih oslobodilačkih pokreta.

Danas, predstavnici zapadnih medija i posmatrači veruju da se prisustvo CCTV u Africi odnosi na proširivanje lagane moći Kineske vlade i takmičenje sa medijskim velikanima sa Zapada, kao što su CNN i BBC.

Tom Rhodes iz Odbora za Zaštitu Novinara komentariše:

Širenje dolazi u trenutku kada drugi, pretežno zapadne medijske kuće, smanjuju svoju medijsku prisutnost u istočnoj Africi; BBC je bio prisiljen da smanji broj dopisnika i France 24 je najavila spajanje s Francuskim Međunarodnim Radiom, radi smanjenja troškova, na primer.

Wu Yu-shan , koji je u junu 2012 objavio istarživanje o trenutnom porastu prisustva kineske državno kontrolisane medijske dinastije u Africi, ističe:

Njihova lagana moć se ogleda ne samo u promovisanju međunarodnog statusa, već i stvaranje tla da se kineske vrednosti i kultura prikažu kao atraktivni za javnost koja je već umorna od tradicionalne ideologije. Zato Kina treba da inspiriše svoju publiku pre nego što svetu ponudi nešto izvan ekopnomskog rasta.

Wu takođe tvrdi da Kina želi da se suprotstavi negativnom portretu koji su stvorili divovi zapadnih medija, opažanje koje je potvrio šef kancelarije CCTV Afrika, Song Jia-ning u julu 2012:

Način na koji zapadni mediji tretiraju Kinu i širenje njene uloge u Africi su jedan od najočiglednijih primera. Teme koje zapadne medijske kuće stalno pokrivaju kada je Kina u pitanju su negativan uticaj na Afriku koji Kina ima i njeni odnosi s korumpiranim vladama. Oni stalno izveštavaju o Kini kao o monolitnoj celini, kritikuju kolonijalne ambicije Kine i naglašavaju sadašnje okolnosti – uz malo objašnjavanja društveno-istorijskih odnosa između Kine i Afrike.

Pitanje objektivnost CCTVa

Wu.ov članak je takođe preispitao uredničku objektivnost CCTV-a s obzirom da je u državnom vlasništvu:

U isto vreme, kineski mediji moraju zadovoljiti državne ciljeve. Kada pokrivaju Afriku, u kojoj konkurenti imaju tendenciju da se izjašnjavaju o kontraverznim pitanjima odnosa Kina-Afrika, kineski mediji naglašavaju lakše sadržaje pozitivnih priča, prijateljstvo i iskrenost, izbegavajući bilo kakva siva područja.

NVO za kontrolisanje medija eXpression Today (Izražavanje Danas) takođe ističe:

…Kina … retko javno komentariše o političkim dešavanjima u drugim zemaljama. U tom smislu, dolazak CCTV-ja u Keniji verovatno neće imati značajan uticaj na kenijsku politiku jer ‘otrovna’ politika nije teren za kineske medije.

Držeći se podalje od ozbiljnih političkih problema, CCTV se neće puno razlikovati od KBC-a, i zato neće predstavljati nikakvu ozbiljnu konkurenciju lokalnim TV stanicama i drugim međunarodnim mrežama, sve dok politika bude medijski sadržaj o kome se najviše izvešava.

Novinar Sambuddha Mitra Mustafi veruje da novac ne može kupiti verodostojnost:

Kada su globalni mediji u pitanju, uspeh Kine može zavisiti od toga da li njegovi mediji mogu identifikovati neku veliku priču kad se ona desi, a onda neka pokrivanje te teme dokaže svetu njihovu novinarsku hrabrost na način na koji izjave od strane dobronamernih urednika i službenika to nikada neće uraditi. Ako CCTV može postati kanal koga će svi u svetu gledati, čak i samo za nekoliko dana, to bi moglo unaprediti igru.

I kad taj trenutak dođe, novinari moraju da traže odgovore na teška, relevantna pitanja, čak i od kineskog vodstva. Da li će vodstvo imati želudac za to?

Medijska razmena između Kine i Afrike se poboljšala od 2000-ih (pogledajte Wuov članak ), u kome pokriva teme od tehničke podrške, nabavljanje i pripremanje sadržaja, razmenu između zaposlenih i novinarsku obuku. Međutim, novinarski program obuke je dobro pregledan.

Postoji jedna priča u novoj knjizi Shinna i Eisenmanova, Kina i Afrika: Vek Angažmana, koju je napisao Gideon Nkala i prvobitno objavljena na Mmegi Online:

Pošto se vratio kući sa Afričkog Programa Obuke Novinara u junu 2008, Gideon Nkala iz novina The Reporter Botsvana, objavio je svoje utiske iz prve ruke i tako pružio redak uvid u kineski multilateralni program obuke novinara kroz oči jednog Afrikanca. On primećuje da su se svi afrički novinari radovali predavanju o Tibetu, tokom kojeg je CPK instruktor rekao, “Tibet je oduvek bio deo Kine i veći Tibet je medijska tvorevina koja nikada nije ni postojala.” Kinezi vide sve laži i izmišljotine zapada, [koje] govore o zločinima počinjenim od strane Kine i ne govore ništa kada monasi na Tibetu ubiju i osakate ljude.’ Instruktor je takođe ‘doneo slike koje pokazuju da su čak i slike izrezane da pokriju zločine počinjene od strane monaha i njihovih simpatizera “. Izazvao je smeh među prisutnima kada je rekao, mirnog lica, da je nova reč u kineskom jeziku ulice sada za sve što je neistinito i proizvedeno – CNN. ‘Ako neko laže u Kini, mi kažemo “Vi ste sa CNNa.”‘

Započnite razgovor

Molimo Vas da se Prijavite se »

Pravila korišćenja

  • Svi komentari se pregledaju. Pošaljite komentar samo jednom jer bi u suprotnom mogao biti prepoznat kao spam.
  • Molimo Vas da se prema drugima odnosite sa poštovanjem. Komentari koji sadrže govor mržnje, nepristojne izreke i lične uvrede neće biti objavljeni.